Als koffiemachines oren zouden hebben

Als koffiemachines oren zouden hebben

Een actueel onderwerp, iedereen om je heen praat erover. Data, big data.  Hoe verkrijg je data, welke conclusies trek je eruit en wat doe je ermee?

De term ‘big data’ zijn we mee bekend. Er is wereldwijd een exponentiële groei van pc’s, laptops, tablet en mobiele telefoons. Er wordt nu meer data vastgelegd dan ooit te voren. De focus ligt op de data die verkregen kan worden, die vastgelegd kan worden in een database. Daar kan op worden gereageerd en gestuurd. Maar hoe zit het met data die we niet direct kunnen meten en opslaan?

Welke briljante ideeën en inzichten ontstaan er tijdens een vergadering van een afdeling of in een gesprek tussen twee medewerkers, die waardevol kunnen zijn voor zakelijk succes? Hoe zorg je ervoor dat die unieke ‘data’ wordt vastgelegd.

Talk around the coffee machine

Een Engels spreekwoord op de werkvloer, een eeuwenoude gewoonte om even met je collega’s te praten terwijl je koffie vers wordt gezet. De koffiemachine heeft inmiddels een hele evolutie doorgemaakt, de gewoonte om even het weekend door te nemen met je collega’s niet. Iedereen komt ‘s ochtends binnen, pakt een schoon kopje of bekertje en loopt naar de koffiemachine. Terwijl de kopjes zich vullen wordt het weekend doorgenomen, de aankomende vakantie besproken of de nieuw gekochte jurk bekeken. Terloops komt aan de orde dat het nieuwe orderproces wel erg foutgevoelig is. En de digitale facturatie loopt ook niet heel soepel… Waardevolle informatie die nergens wordt opgeslagen! Wat zou de koffiemachine weten als deze oren zou hebben?

Koffiemachine op het werk

Maak oren in je bedrijf

Hoe zorg je voor de oren aan je koffiemachine? Beter gezegd, hoe zorg je ervoor dat je medewerkers deze waardevolle informatie makkelijk met elkaar kunnen delen. En met een grotere groep dan alleen de paar mensen die ze bij de koffiemachine spreken. Deze inzichten zijn waardevol voor je organisatie. Door er waarde aan te hechten en een manier te bieden om dit te delen geef je je medewerkers de waardering die ze verdienen voor hun ‘talk around the coffee machine‘.

Er zijn verschillende interne communicatieplatformen beschikbaar. Belangrijk om bij de keuze voor een platform rekening te houden met de stijging van het mobiele internetgebruik. Je medewerkers die onderweg zijn kunnen hun inzichten op die manier ook delen.

Denk aan de dag wanneer koffiemachine gesprekken berichten worden op een intern sociaal netwerk. Leuk als vijftig andere werknemers reageren of een post ‘liken’ om te laten zien dat zij  het  nieuwe orderproces ook te foutgevoelig vinden. Dat is de dag waarop je in staat bent om een ​​wijziging in je bedrijfsproces te implementeren en de arbeidsvreugde van je medewerkers  te vergroten. Zij spraken en jij hebt geluisterd. Je luisterde naar wat je voor het eerst  hebt kunnen horen.

Hoe zorg jij voor de oren aan jouw koffiemachine op het werk?

Gepubliceerd op 20 maart 2014 door

Plaats een reactie

Wordt niet getoond